Ce este analiza STEP și SWOT
ANALIZA STEP este un mod eficient de a identifica cum anume mediul
extern poate influenta afacerea din care facem parte. STEP reprezinta acronimul
de la urmatorii factori din mediu extern:
·
Socio-cultural
(socio-cultural);
·
Tehnologic
(technological);
·
Economic
(economic);
·
Politic
(political).
Socio-cultural
·
Statutul
în schimbare al femeii
Pe măsură ce tehnologia înlocuieşte forţa muşchilor,
ca formă dominantă de a câştiga bani, femeile depind din ce în ce mai puţin de
bărbaţi - din punct de vedere financiar, în multe ţări industrializate,
majoritatea femeilor căsătorite lucrează; mamele care stau acasă sunt acum în
minoritate. Asta afectează modul în care sunt prezentate femeile în reclame,
dar şi tiparul cheltuielilor; de exemplu, împărţirea treburilor gospodăreşti
înseamnă o creştere a folosirii semipreparatelor, întrucât nici unul din
parteneri nu are prea mult timp pentru gătit.
·
Societatea
postindustrială
Pe măsura creşterii automatizării producţiei, tot mai
mulţi oameni lucrează în sfera serviciilor. Împărţirea tradiţională în clase
dispare; alta nouă îi ia locul. Dezvoltarea analizei stilului de viaţă
afectează modul în care specialiştii în marketing îşi reprezintă
consumatorii-ţintă. Tendinţele sporite spre individualism vor afecta
achiziţiile de pachete de vacanţă, articole sportive şi de divertisment.
·
Demografia
Schimbările în rata natalităţii produc distorsiuni ale
pieţei; de exemplu, din cauza unei combinaţii între scăderea ratei natalităţii
şi creşterea longevităţii, în Europa, balanţa se înclină puternic spre
pensionarii vârstnici. Asta deschide oportunităţi pentru vânzarea unor articole
proiectate special pentru cei în vârstă.
Tehnologic
·
Tehnologia
informaţiei
Internetul deschide oportunităţi pentru reclame (şi
marketing direct bazat pe comerţ electronic) pe Internet. De asemenea,
computerul permite utilizarea unui număr mai mare de informaţii privind
tiparele de cumpărare ale consumatorilor; astfel, indivizii pot fi vizaţi cu
mai multă precizie.
·
Tehnologia
spaţială
În afară de revoluţia din domeniul comunicaţiilor
(telefonie şi televiziune) adusă de sateliţi, există din ce în ce mai multe
posibilităţi de folosire a noilor tehnici de producţie în spaţiu. De asemenea,
tehnologia folosită pentru industria rachetelor a avut consecinţe asupra
producţiei terestre de bunuri. Domeniile IT, medical, cercetarii medicale au
fost direct influentate se acest factor. Performanta in afaceri
Economic
·
Ciclul
avânt-declin
La intervale de aproximativ opt ani, majoritatea
economiilor naţionale intră în recesiune. Asta înseamnă că producţia de bunuri
şi servicii se restrânge, se pierd locuri de muncă şi afacerile dau faliment.
Investiţiile majore în articole scumpe, cum ar fi bucătării noi, case,
automobile şi maşini de spălat, încetinesc; consumatorii sunt din ce în ce mai
puţin dispuşi să cumpere în rate, întrucât scade siguranţa locurilor de muncă.
·
Microeconomia
Microeconomia se ocupă de comerţ şi concurenţă.
Activităţile competitive intră în domeniul specialistului de marketing.
Politic
·
Influenţa
partidelor politice
De obicei, guvernele au politici referitoare la comerţ
şi industrie. Pe de o parte, se urmăreşte asigurarea dezvoltării economiei şi
creşterea prosperităţii; pe de altă parte, se are în vedere mărirea numărului
de locuri de muncă. Adesea, schimbările guvernamentale vor modifica
priorităţile, ceea ce poate duce la falimentarea anumitor firme.
·
Legislaţia
Legile apar în două moduri: legislaţia guvernamentală
(legi create de politicieni) şi jurisprudenţa, reprezentând legea interpretată
de judecători. Politicienii pot fi influenţaţi prin petiţii şi argumente motivate;
este ceea ce se numeşte lobby. Jurisprudenţa poate fi apelată de părţile
implicate, dar e mai greu de influenţat. Uneori, legea internaţională poate
avea influenţe puternice asupra afacerilor, în funcţie de localizarea firmei.
De exemplu, legea europeană (UE) trebuie să fie aprobată de guvernele naţionale
ale statelor membre. Dar, conform schimbărilor recente, legea UE înlocuieşte
legea naţională, deci ea poate fi practic impusă statelor membre. Asta face ca
ea să fie greu de controlat sau influenţat.
Analiza SWOT este o metodă folosită în mediul de afaceri, pentru a
ajuta la proiectarea unei viziuni de ansamblu asupra firmei. Ea funcționează ca
o radiografie a firmei sau a ideii de afaceri și evaluează în același timp
factorii de influență interni și externi ai unei organizații, precum și poziția
acesteia pe piață sau în raport cu ceilalți competitori cu scopul de a pune în
lumină punctele tari și slabe ale unei companii, în relație cu oportunitățile
și amenințările existente la un moment dat pe piață.
S – Puncte tari
·
La ce suntem cei
mai buni?
·
Ce aptitudini
specifice are forța de muncă de care dispunem?
·
De ce avantaje
dispunem pentru a atrage personal de calitate?
·
Ce experiență
deține echipa de proiect din proiecte similare
·
Ce resurse unice deținem?
·
De ce resurse
financiare dispunem?
·
Ce tehnologie folosim?
·
Care este gradul
de optimizare al proceselor interne?
W – Puncte slabe
·
La ce suntem cei
mai slabi?
·
Ce fel de
instruire le lipsește angajaților noștri?
·
Care este
nivelul de atașament al angajaților noștri?
·
Care e poziția
noastră financiară?
·
Este disponibilă
o estimare solidă a costurilor?
·
A alocat
compania un buget suficient pentru a acoperi anumite cheltuieli neprevăzute?
·
E nevoie ca
anumite părți din proiect să fie externalizate?
·
Ce nu facem bine?
·
Ce ar trebui sa
fie îmbunătățit?
·
Ce ar trebui
evitat pentru a nu repeta greșelile din trecut?
·
Care sunt dezavantajele proiectului?
O – Oportunități
·
Ce schimbări ale
mediului extern putem exploata?
·
La ce tehnologie
nouă am putea avea acces?
·
Ce piețe noi ni
s-ar putea deschide?
·
Cum s-a
modificat comportamentul de consum al potențialilor clienți?
·
Care sunt
direcțiile strategice majore ale afacerii:
- Consolidare / Diversificare ?
- Specializare / Generalizare ?
·
Care sunt
punctele slabe ale competitorilor, dacă acestea există?
·
Unde se poate
identifica, sau cum se poate crea, un avantaj concurențial?
T – Amenințări
·
Există deja pe
piață o competiție bine închegată?
·
Ce ar putea face
concurența în detrimentul nostru?
·
Ce legislație
nouă ne-ar putea lovi interesele?
·
Ce schimbări ale
normelor sociale, ale profilurilor populației și a stilurilor de viață ar putea
fi o amenințare pentru noi:
- Schimbările tehnologice?
- Schimbări ale curentelor artistice?
- Schimbări ale cererii pentru anumite tipuri de servicii, probabil legate
de influența deosebită a Internetului?
·
E dificilă
înlocuirea personalului cu experiență?
·
A fost noua
tehnologie testată corespunzător?
·
Cum ne va afecta
ciclicitatea economică?


Comments
Post a Comment