Ce este analiza STEP și SWOT



ANALIZA STEP este un mod eficient de a identifica cum anume mediul extern poate influenta afacerea din care facem parte. STEP reprezinta acronimul de la urmatorii factori din mediu extern:

·         Socio-cultural (socio-cultural);
·         Tehnologic (technological);
·         Economic (economic);
·         Politic (political).


Socio-cultural
·         Statutul în schimbare al femeii
Pe măsură ce tehnologia înlocuieşte forţa muşchilor, ca formă dominantă de a câştiga bani, femeile depind din ce în ce mai puţin de bărbaţi - din punct de vedere financiar, în multe ţări industrializate, majoritatea femeilor căsătorite lucrează; mamele care stau acasă sunt acum în minoritate. Asta afectează modul în care sunt prezentate femeile în reclame, dar şi tiparul cheltuielilor; de exemplu, împărţirea treburilor gospodăreşti înseamnă o creştere a folosirii semipreparatelor, întrucât nici unul din parteneri nu are prea mult timp pentru gătit.
·         Societatea postindustrială
Pe măsura creşterii automatizării producţiei, tot mai mulţi oameni lucrează în sfera serviciilor. Împărţirea tradiţională în clase dispare; alta nouă îi ia locul. Dezvoltarea analizei stilului de viaţă afectează modul în care specialiştii în marketing îşi reprezintă consumatorii-ţintă. Tendinţele sporite spre individualism vor afecta achiziţiile de pachete de vacanţă, articole sportive şi de divertisment.
·         Demografia
Schimbările în rata natalităţii produc distorsiuni ale pieţei; de exemplu, din cauza unei combinaţii între scăderea ratei natalităţii şi creşterea longevităţii, în Europa, balanţa se înclină puternic spre pensionarii vârstnici. Asta deschide oportunităţi pentru vânzarea unor articole proiectate special pentru cei în vârstă.
Tehnologic
·         Tehnologia informaţiei
Internetul deschide oportunităţi pentru reclame (şi marketing direct bazat pe comerţ electronic) pe Internet. De asemenea, computerul permite utilizarea unui număr mai mare de informaţii privind tiparele de cumpărare ale consumatorilor; astfel, indivizii pot fi vizaţi cu mai multă precizie.
·         Tehnologia spaţială
În afară de revoluţia din domeniul comunicaţiilor (telefonie şi televiziune) adusă de sateliţi, există din ce în ce mai multe posibilităţi de folosire a noilor tehnici de producţie în spaţiu. De asemenea, tehnologia folosită pentru industria rachetelor a avut consecinţe asupra producţiei terestre de bunuri. Domeniile IT, medical, cercetarii medicale au fost direct influentate se acest factor. Performanta in afaceri
Economic
·         Ciclul avânt-declin
La intervale de aproximativ opt ani, majoritatea economiilor naţionale intră în recesiune. Asta înseamnă că producţia de bunuri şi servicii se restrânge, se pierd locuri de muncă şi afacerile dau faliment. Investiţiile majore în articole scumpe, cum ar fi bucătării noi, case, automobile şi maşini de spălat, încetinesc; consumatorii sunt din ce în ce mai puţin dispuşi să cumpere în rate, întrucât scade siguranţa locurilor de muncă.
·         Microeconomia
Microeconomia se ocupă de comerţ şi concurenţă. Activităţile competitive intră în domeniul specialistului de marketing.
Politic
·         Influenţa partidelor politice
De obicei, guvernele au politici referitoare la comerţ şi industrie. Pe de o parte, se urmăreşte asigurarea dezvoltării economiei şi creşterea prosperităţii; pe de altă parte, se are în vedere mărirea numărului de locuri de muncă. Adesea, schimbările guvernamentale vor modifica priorităţile, ceea ce poate duce la falimentarea anumitor firme.
·         Legislaţia
Legile apar în două moduri: legislaţia guvernamentală (legi create de politicieni) şi jurisprudenţa, reprezentând legea interpretată de judecători. Politicienii pot fi influenţaţi prin petiţii şi argumente motivate; este ceea ce se numeşte lobby. Jurisprudenţa poate fi apelată de părţile implicate, dar e mai greu de influenţat. Uneori, legea internaţională poate avea influenţe puternice asupra afacerilor, în funcţie de localizarea firmei. De exemplu, legea europeană (UE) trebuie să fie aprobată de guvernele naţionale ale statelor membre. Dar, conform schimbărilor recente, legea UE înlocuieşte legea naţională, deci ea poate fi practic impusă statelor membre. Asta face ca ea să fie greu de controlat sau influenţat.

Analiza SWOT este o metodă folosită în mediul de afaceri, pentru a ajuta la proiectarea unei viziuni de ansamblu asupra firmei. Ea funcționează ca o radiografie a firmei sau a ideii de afaceri și evaluează în același timp factorii de influență interni și externi ai unei organizații, precum și poziția acesteia pe piață sau în raport cu ceilalți competitori cu scopul de a pune în lumină punctele tari și slabe ale unei companii, în relație cu oportunitățile și amenințările existente la un moment dat pe piață.

S – Puncte tari
·         La ce suntem cei mai buni?
·         Ce aptitudini specifice are forța de muncă de care dispunem?
·         De ce avantaje dispunem pentru a atrage personal de calitate?
·         Ce experiență deține echipa de proiect din proiecte similare
·         Ce resurse unice deținem?
·         De ce resurse financiare dispunem?
·         Ce tehnologie folosim?
·         Care este gradul de optimizare al proceselor interne?
W – Puncte slabe
·         La ce suntem cei mai slabi?
·         Ce fel de instruire le lipsește angajaților noștri?
·         Care este nivelul de atașament al angajaților noștri?
·         Care e poziția noastră financiară?
·         Este disponibilă o estimare solidă a costurilor?
·         A alocat compania un buget suficient pentru a acoperi anumite cheltuieli neprevăzute?
·         E nevoie ca anumite părți din proiect să fie externalizate?
·         Ce nu facem bine?
·         Ce ar trebui sa fie îmbunătățit?
·         Ce ar trebui evitat pentru a nu repeta greșelile din trecut?
·         Care sunt dezavantajele proiectului?
O – Oportunități
·         Ce schimbări ale mediului extern putem exploata?
·         La ce tehnologie nouă am putea avea acces?
·         Ce piețe noi ni s-ar putea deschide?
·         Cum s-a modificat comportamentul de consum al potențialilor clienți?
·         Care sunt direcțiile strategice majore ale afacerii:
- Consolidare / Diversificare ?
- Specializare / Generalizare ?
·         Care sunt punctele slabe ale competitorilor, dacă acestea există?
·         Unde se poate identifica, sau cum se poate crea, un avantaj concurențial?
T – Amenințări
·         Există deja pe piață o competiție bine închegată?
·         Ce ar putea face concurența în detrimentul nostru?
·         Ce legislație nouă ne-ar putea lovi interesele?
·         Ce schimbări ale normelor sociale, ale profilurilor populației și a stilurilor de viață ar putea fi o amenințare pentru noi:
- Schimbările tehnologice?
- Schimbări ale curentelor artistice?
- Schimbări ale cererii pentru anumite tipuri de servicii, probabil legate de influența deosebită a Internetului?
·         E dificilă înlocuirea personalului cu experiență?
·         A fost noua tehnologie testată corespunzător?
·         Cum ne va afecta ciclicitatea economică?



Comments

Popular posts from this blog

De ce site-ul este un proiect?

Analiza serviciilor Web 2.0 prin prisma analizei SWOT